torsdag 24 maj 2012

Glädje för hela folket

Glädje för hela folket
Biskop Jan-Olof Johansson
Herdabrev
Växjö stift
2012

När en ny biskop tillträder brukar biskopen skicka ut ett herdabrev. Det är en programförklaring vad biskopen vill och tänker med stiftet och med Svenska kyrkan.
Så har även biskop Jan-Olof Johansson gjort. Men eftersom han, som han skriver, endast kommer att ha en kort tid som biskop, väljer att han skriva kort. Vykort. Ja, ja, vitsigt så det förslår.

Boken består därför av vykort som biskopen har skrivit till olika personer som han har en relation till på ett eller annat sätt och som har format honom som biskop.

Jag tänkte först att det här var ganska löjligt och enkelt. Men sen satte jag mig att läsa igenom boken och vykorten. Här skymtar förbi djupa teologiska funderingar och tankar. Vi får möta det djupa och det mörka, det ljusa och det glada. Funderingar och livsberättelser.
Jag fann mig själv sitta med tårar rinnande på kinderna.

Nej, det är ingen djup teologisk utläggning. Det är inget stort dokument som kommer att göra ett avgörande avtryck i Svenska kyrkans historia. Men det är ett dokument som hjälper oss att möta biskopen Jan-Olof och det liv som format honom som präst.

Jag kan rekommendera boken. Det är också många vackra bilder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar