lördag 10 mars 2012

Tandooriälgen


Tandooriälgen
Zac O´Yeah
(Hörbok)
Ordfront förlag
2006


Det har var den mest bisarra och hemskaste bok jag läst (hört). Min andra "hörbok".

Vill bara börja med att säga något om hörböcker. Det är väldigt bekvämt. Jag lyssnar när jag tränar, när jag åker spårvagn, när jag går och handlar. Väldigt praktiskt. Men… (för mig) så kräver det att historien är någorlunda linjär. Att det går att följa handlingen, enkelt. För när en bok kastar sig från det ena skeendet till det andra, så har åtminstone jag svårt att hänga med. I en pappersbok går det att bläddra tillbaka - i iPoden är det lite svårare.
Men nog om detta.

Tandooriälgen är som sagt den mest bisarra och hemskaste bok jag läst. Helt otrolig. Full av våld - grovt, äckligt och ingående våld. Full av sex - grovt, äckligt och ingående sex. Dessemellan en science fiction-berättelse om Göteborg som nu heter Gautampuri och är en stad med drygt 20 miljoner invånare i den nordliga delen av den Sydasiatiska Unionen.
Handlingen utspelar sig i infödingskvarteren i Masthugget.

Vi får följa folktjänstemannen Herman Barsk som kommer ett par förfärliga mord på spåren, när han upptäcker fyra lik på sin favoritrestaurang. Detta är upptakten till en historia som involverar rasmotsättningar, revolution och andlighet.

Alla gator har bytt namn. Göteborgarna är infödingar. Språket är ett annat. Allt är mörkt, skitigt och äckligt. Allt är förändrat och ställs på ända - och samtidigt så skymtar det igenom med igenkänning. Som hänvisningar till "fem myror är fler är fyra elefanter", eller gamla talesätt som finns i folkminne och bibeln samt asatro.

I centrum står den stora folkfesten Cortégen som hotas av ett terrorbrott.

Om man skulle göra en analys av den här boken så skulle man säkert upptäcka en mängd samhällskritik och miljökritik. Det går nog att skriva en lång avhandling om det.
Men det ska inte jag göra.

Jag gillade inte boken - även om jag tyckte den på ett sätt var intressant i sin tankekullebytta.
Men jag kan verkligen inte rekommendera den.

1 kommentar:

  1. En briljant idé med ett Göteborg övertaget av indier och de kvarvarande infödingarna som ny underklass. Genomförandet är helt riktigt onödigt kladdigt, även om det delvis hör till själva upplägget. Om man kan ställa sig över det finns det mycket tankvärt på och mellan raderna.

    SvaraRadera