tisdag 10 januari 2012

Morgon i Jenin


Morgon i Jenin

Susan Abulhawa
Norstedt förlag
378 sidor
2010

Det här är en bok som, för mig, ger helt nya perspektiv i en fråga som jag nästa bara läst om i tidningar. Och då givetvis inte alls på det här viset.

I den här boken får vi perspektivet från Palestina och från flyktinglägren. Och mitt i allt elände så är det bara vanliga människor. Vanliga människor som föds och dör, som blir kära, gifter sig, har drömmar och önskningar. Och som hela tiden begränsas av ett krig som de inte bett om, ett krig som begränsar deras liv, deras drömmar, deras rörlighet.

Här är Israel bara någon i bakgrunden. Det handlar inte om dem. Utan det handlar om dem som blir påverkade av allt som Israel gör.

På Nordstedts webbsida står det:
I flyktinglägret i Jenin föder Hasans hustru Dalia ytterligare ett barn, dottern Amal som är bokens egentliga berättare. Amal överlever med nöd och näppe sexdagarskriget 1967 gömd i ett skyddsrum och hamnar så småningom i en flickskola i östra Jerusalem där hon får sin utbildning, för alltid skild från sin familj. När den israelisk-palestinska konflikten når sitt crescendo 1982 förlorar Amal i stort sett alla hon älskar i kriget i Libanon. Hon tvingas fly till USA och uppfostrar på egen hand sin nyfödda dotter Sara och skapar sig en egen tillvaro.
Detta är en bok jag gärna rekommenderar! Det är en stark bok som kommer att följa mig länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar