måndag 27 juni 2011

Lila hibiskus


Lila Hibiskus
Chimanmanda Ngozi Adichie
Bonnier pocket (2010)
2003
277 sidor


Jag har förut läst En halv gul sol av samma författare. Det var en fantastisk och gripande skildring av Biafra-kriget. Ett krig som jag tyvärr visst alldeles för lite om.

Den här boken Lila Hibiskus är skriven före En halv gul sol och är Adichies debutroman.

Lila Hibiskus handlar framför allt om tonårsflickan Kambili var far Eugene Achike är en mycket from katolik. Mycket bokstavstrogen och mycket from. Han är också mycket rik och äger en av Nigerias tidningar. En tidning som bekämpar korruption och förtryck och kritiserar orättvisorna i det Nigerianska systemet. Eugene skänker också mycket pengar till välgörenhet och månar om samhället och de minsta.

Men han håller sin familj i ett järngrepp och han misshandlar sin fru och sina barn. Och han gör det i Guds namn. Han gör det för att rädda dem från synden.

Boken handlar om Kambili och hennes bror Jaja och hur de lever. Och hur de vid ett tillfälle bland annat får åka och hälsa på sin faster Ifeoma och sina kusiner i Nsukka, där Ifeoma är lärare på universitetet. Och hur de upptäcker en annan verklighet.

Det här var en bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Skildringarna av det afrikanska samhället var mycket målande. Och det var skrämmande att läsa om en man (Eugene) som utåt gör så mycket gott och vill så väl - men som samtidigt är så fel ute och har missförstått och använder religionen så fruktansvärt fel.

Jag rekommenderar verkligen den här boken - samt hennes senare bok En halv gul sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar