onsdag 25 maj 2011

Honungsbiets hemliga liv


Honungsbiets hemliga liv
Sue Monk Kidd
Bra böcker, pocket
2006
326 sidor


Detta är en skön, varm bok. Utspelas 1964 i Södern i USA. Lily som är 14 år rymmer hemifrån och får med sig sin svarta barnsköterska som hon hjälper rymma från fängelset. Tillsammans tar de sig till Tiburon där Lily söker rötterna efter sin mor som gick bort när Lily var 4 år.

De hamnar hos systrarna May, June och August. De är biodlare och de tar hand om Lily och Rosaleen. Vi får följa dem genom en sommar med biodling, rasdiskussioner och en tonårsuppväxt som inte är enkel.

Jag gillade boken, den var innerlig trots att den tar upp jobbiga ämnen. Men den präglas av medmänsklighet mitt i alltihopa - och den ständiga längtan att vara älskad och omtyckt.

Jag rekommenderar boken.
(Jag såg nu att den också finns som film - den skall jag försöka se!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar